Na mijn mislukte school jaar op de hogere zeevaartschool in Amsterdam wilde ik maar 1 ding nl VAREN . Ik solliciteerde bij scheepvaart kantoor Holwerda
Ik werd uitgenodigd voor een gesprek op hun kantoor aan de marktweg in Heerenveen. Ik ging daar heen met mijn ouders. Ik werd aangenomen als matroos/leerling stuurman voor hun nieuwste schip de " frisian mariner" Ik was nog 17 jaar oud tot oktober , en dus moesten mijn ouders nog vrijstelling van de leerplicht aanvragen voor die paar maanden. Als snel kreeg ik bericht van Holwerda dat ik me moest gaan melden bij kapitein peperkamp in uitgeest om samen naar de frisian mariner te reizen die in norderham duitsland lag.
Bij holwerda bestond de bemanningen op hun schepen uit nederlanders en Indonesiers. We maakte veel korte reisjes met erts steenkool zout hout papier en rollen staal door heel noord europa. Mijn taak bestond uit het klaar maken van de scheeps luiken , ruimen schoon maken na het lossen. En het hele schip roest vrij houden dmv bikken en schilderen.
Ik had het reuze naar mijn zin aan boord. Ik kon goed met de indonesische jongens opschieten . Meestal at ik bij hun in de messroom , want zij hadden hun eigen menu nl lekkere indonesische gerechten πΆπ₯ de kok en een javaanse matroos waren moslim. We waren een keer tijdens de ramadan in augustus helemaal boven in bij noorwegen. De zon daar gaat dan maar een uur onder. De jongens hielden zich aan de islam regels , dus moesten ze heel snel eten π
We voeren in de strenge winter van 1979 in de oostzee richting lùlea , helemaal in het noorden van zweden. De hele oostzee was bevroren . We moesten dan in konvooi met andere schepen achter een imposante ijsbreker aan. Het ijsvaren is niet echt prettig te noemen. Het lijkt op als of je in een tram zit met vierkante wielen.
Doordat de ijsbrekers aan het staken waren , probeerde we zelf uit het ijs te komen. Het resultaat was veel schade aan de boeg . We moesten naar de scheepswerf " welgelegen" in Harlingen voor reparatie.
Slecht weer op de oostzee
Op een dag , bijna aan het einde van mijn tijd aan boord kregen we een nieuwe assistent machinist aan boord. Hij kwam uit maastricht en had het niet naar zijn zin . Hij had enorm veel last van heimwee. Dat werd zo erg ,dat de kapitein besloot hem naar huis te sturen. Ik had wel interesse gekregen voor de machinekamer. Ik mocht dus de plaats innemen van de maastrichtenaar in de machinekamer. . DE 2e reis werd ik aangemonsterd als ass.machinist. En zo is het gekomen dat ik van stuurman toch in de machine kamer terecht ben gekomen.
Mijn 2e schip bij holwerda was de "stavklint" de oorspronkelijke naam van het schip was "frisian skipper" maar het schip was in charter voor een zweedse club. Met dit schip maakte we mooie reizen met name middelandsche en zwarte zee. ( samsun turkije)
Gezellige avond aan de wal in samsun turkije
Maak jouw eigen website met JouwWeb