Aanvaring op de Noordzee

We waren met een leeg schip onderweg naar ijmuiden om vis te laden voor Nigeria.  Het was  mooi weer en ik had de wacht in de machine kamer.   Ik hoorde de scheepshoorn een paar keer toeteren  🔊    Op gegeven moment maakte de stuurman een plotselinge uitwijk manoeuvere , waardoor het schip enorm begon over te hellen.  Daarna  een enorme klap   BOEM .  Ik rende naar het dek om te zien wat er gebeurt was.  Er zat een vissers kotter vast met z,n vistuig bij ons in de laad  kraan.  Het toeval was dat de viskotter het schip was waarmee ik een keer mee was  de WR 57.   De schipper zag mij staan en was verbaast mij te zien op die vracht boot.  Na wat gemanoeuvreer kwamen we van elkaar los.  Wij hadden een gat opgelopen in de romp , maar was gelukkig boven de waterlijn.  

We liepen binnen in ijmuiden alwaar het schip in de haven gerepareerd zou worden alvorens het schip te laden met vis.   Tijdens laswerkzaamheden van het repareer werk ontstond er een grote brand in de isolatie van het schip.  Superintendet meneer de koning van seatrade kwam bij ons de messroom binnen stormen schreeuwend  SLANGEN IN HET RUIM !!!!! SLANGEN IN HET RUIM !!!   wij dachten dat ze levende pythons hadden gevonden in het ruim , maar meneer de koning bedoelde brandslangen  . De brand was moeilijk te blussen omdat de isolatie opgesloten ziet tussen wanden.  er was dus aardig paniek.  met behulp van de brandweer uit ijmuiden is uiteindelijk de brand geheel geblust  , en konden de reparatie werkzaamheden weer aanvangen.   Al met al flinke  vertraging opgelopen door de aanvaring met de vis kotter.  

 

Piraten

Ook in de begin jaren 80 was piraterij een groot probleem , met name voor de kust van Nigeria.   Omdat er honderden schepen buiten voor anker lagen te wachten om naar binnen te gaan om gelost te worden  , waren ze een makkelijke prooi voor piraten.

Wij moesten ook vaak een paar weken wachten bij Lagos voordat er plek was in de haven.  Het waren angstige nachten. We hoorde via de marifoon dat er schepen om ons heen werden bezocht door piraten , en dat er dodelijke slachtoffers waren bij de bemanningen. We hadden een systeem bedacht om uit de handen van de piraten te blijven.  We gingen anker op in het pikke donker zonder verlichting  naar zee stomen zo ver mogelijk van de kust. Om s,morgens bij  dag licht weer op onze ankerplaats te zijn  , zodat wij onze beurt om te mogen lossen niet kwijt zouden raken

We hadden de opdracht als de kapitein het nood alarm zou laten afgaan , de hele bemanning zich moet opsluiten in de machine kamer.  Vechten tegen de piraten had geen enkele zin omdat ze altijd zware vuurwapens bij zich hadden.

Ik was net met verlof van de ms baltic toen het schip ook slachtoffer werd van een overval.  Het heeft de krant nog een verhaal opgeleverd.

Ik heb ook nog een aanval meegemaakt in de haven van Matadi  ( zaire / congo)we hadden een lading diepvries kippen en het wemelde er  van de angolese vluchtelingen die honger hadden.  We waren niet aan het lossen. Het was zondag en het regende.  Plots kwam er honderden mannen aan boord die het gemunt hadden op de kippen in het ruim.

Kapitein wouda had gelukkig een jacht geweer op de brug. Na enkelle schoten met het geweer vluchten de overvallers het schip

Slacke tank

Ik had op de zeevaartschool geleerd over het gevaar van " slacke tanks"   Dat zijn tanks voor water , olie , brandstof of ballast die gevaar kunnen opleveren als ze half vol zijn. Het kan nl de stabiliteit van het schip in gevaar brengen bij hevig slingeren bij slecht weer.

Ik was nog niet zo lang aan boord van de frisian mariner.  We hadden erts geladen in zuid frankrijk aan de middelandse zee bestemd voor zweden.    Toen we voorbij gibraltar waren lag ik in mijn kooi te slapen. Het was slecht weer met hoge golven.  Het was kerst avond .Ik voelde bij het slingeren steeds een hevige naschok.  Ik moest denken aan het slacke tank verhaal.    Na wat dubben  ben ik naar de brug gegaan om mijn bevindingen te melden. De kapitein hoorde mijn bevindingen aan en moest hard lachen. Haha ,wat weet jij nou van varen. Je komt net kijken. Ga maar weer snel naar je kooi !!. Ik ging dus maar weer liggen , maar s,morgens werd ik gewekt om de trossen klaar te maken voor de sleepboot ??  . De kapitein had na mijn verhaal een kijkje laten nemen in het ruim.  Daar bleek dat de lading erts vloeibaar was geworden.  Levensgevaarlijke situatie.  De kapitein heeft direkt koers gezet naar de kust.  We liepen de haven binnen van setubal portugal op 1e kerstdag.  Na de kerst heeft de lokale brandweer het water uit de ruimen gepompt. De lading was geladen tijdens regen. Door trillingen van het schip kan de erts vloeibaar worden.  Toen we uiteindelijk met de erts aan kwamen in zweden , was de lading keihard geworden, en  moest los gebikt worden met kango's  

Verstekelingen

Ik heb in mijn korte zeemans bestaan te maken gekregen met vertekelingen aan boord.   De eerste keer was op een reis op een schip van holwerda.  We waren leeg vertrokken uit ? Een haven in italy richting valencia spanje.   Het was op een zondag. Op zondag wordt er niet gewerkt aan dek door de matrozen.  Ik liep over dek , want het was heerlijk zonnig weer. Opeens hoorde ik bij luik 2  gefluit en gesis.  Er hadden zich 2 jonge jongens verstopt in ruim 2.  Ze kwamen uit malta  , en hadden gehoord dat ons schip naar engeland ging.  Niet dus.  Ik heb die gasten naar de kapitein op de brug gebracht.   De kapitein was niet blij met de ongenode gasten aan boord.  Ze werden opgesloten in de messroom totdat we valencia zouden aandoen.  Het waren jonge jongens die alleen een betere toekomst zochten.  Er zat geen spatje agressie bij.  Toen we in valencia aan kwamen werden ze zeer hard handig afgevoerd door de guardia civil.  Ik had met hen te doen, want ze waren ter goeder trouw

Het 2e verstekeling verhaal is  van een andere orde.   Een schip van onze maatschappij had verstekelingen aan  boord gekregen in Nigeria toen ze onderweg gingen naar Argentiniè.  Het waren 3 jongens uit Ghana.  Bij aankomst in Argentiniè kon de kapitein ze daar niet kwijt.   Wij lagen in Argentiniè en hadden vis geladen voor Lagos .  Dus wij moesten de verstekelingen overnemen en afleveren waar die gasten opgestapt waren.  Ze moesten meehelpen met werk aan dek en werden s'nachts opgesloten in de messroom. Het waren best goede mensen die meewerkte wat de kapitein hun opdroeg.  Ze hadden wel veel last van zeeziekte en kotste de hele boel overal onder. Maar vlak voor aankomst in Lagos werden ze vervelend en agresief. Ze wisten dat er een niet rooskleurige welkoms comitè op hun zat te wachten daar.  In lagos heeft de kapitein flink moeten afschiuven met dollars , drank en sigaretten om die gasten te laten afvoeren.   

scheeps kok`s

Een kok aan boord van een schip is onmisbaar !!!.  Het is naar mijn mening een zeer ondergewaardeerd beroep.  De scheeps kok werkt elke dag van de week zolang hij aan boord is.  In mijn tijd was dat 5 tot 6 maanden , maar vaak genoeg nog iets langer.  Er is meerdere malen door rederijen geprobeerd om de kok af te schaffen , en de bemanning zelf voor het eten te laten zorgen.  dat is helaas voor de rederijen niet een succes geworden.  Op de vaart waren toentertijd goede scheeps koks met een vak opleiding erg schaars .   Ik heb hele goede koks meegemaakt maar ook jongens die er niks van bakte . dat was slecht voor de sfeer aan boord als het eten niet te hachelen was.  Het was trouwens in de begin jaren tachtig moeilijk om Nederlanders te vinden om de schepen te bemannen.  de schepen die met subsidie gebouwd waren om de groningse scheeps werven te steunen moesten verplicht zoveel jaar onder Nederlandse vlag varen met 50 % Nederlandse bemanning .  als iemand bij de rederij solliciteerde en er werd gevraagd "wat kunt u zoal ??"  Ik kan niets meneer, ik heb 2 linker handen en een psychische stoornis.    aahh perfect. U kunt meteen aanmonsteren als kok aan boord van een van onze schepen.        althans  , daar leek het op hihi. 

  We hadden een kok aan boord uit Cabo Verde   ( een hele goede kok trouwens)   Hij zat al meer dan een jaar aan boord van het zelfde schip , Als ik me goed herinner wilde hij zelf niet met verlof . Hij had het aan boord waarschijnlijk  beter dan bij hem thuis.  We lagen in de haven van Valencia Spanje en de hele bemanning  ging passagieren.   meestal ging de kok ook mee en luste wel een biertje.  Maar deze keer bleef hij liever aan boord. Het was ons wel opgevallen dat de kok de laatste dagen niet erg spraakzaam was . We kwamen s`nachts erg laat weer terug op het schip .  we hoorde geschreeuw uit de hut van de kok.   toen we zijn deur open deden schrokken van wat we  toen aantroffen. hij had z,n hele hut kort en klein geslagen en overal lagen er kranten knipsels waar op  afbeeldingen van vrouwen hij de ogen had uitgebrand met lucifers.   De kapitein noemde zijn naam en maande hem tot kalmte. zijn antwoord was :  that is not my name ,I am richard  leeuwenhart .  De kok was krankzinnig geworden.   Hij werd met een ambulance opgehaald en naar een kliniek gebracht.    We hoorde een tijd later dat hij nog heel lang in de kliniek moest blijven. 

   Ik moest een keer met het vliegtuig naar Italië om op te stappen.   Op schiphol zou ik de scheepskok ontmoeten om samen het vliegtuig te pakken.   De kok was een oud brood mager mannetje.  Ik dacht meteen  oh oh wat voor kok zou dit zijn die zo mager is. de meeste koks die ik kende hadden juist last van over gewicht door al dat proeven.   Maar het oude magere mannetje bleek juist een geweldig goede kok te zijn. Ik heb hem in die 5 maanden dat ik met hem heb gevaren niet èèn hap zien eten.  de kok luste een borreltje.   Op gegeven moment was de jenever aan boord op .   We hadden alleen nog flessen bessen jenever.   de kok liep s`morgens vroeg al met een rood mondje in het kombuis.